
Cannes recensie: Up is de gedroomde openingsfilm
14 mei 2009 09:19. Gepost door Robbert Blokland in Cannes
Met Up, de tiende film van animatiestudio Pixar, heeft het Film Festival van Cannes dit jaar de gedroomde openingsfilm. Wat is toch het grote geheim van animatiestudio Pixar, dat ze het keer op keer weer presteren om een nóg betere film te maken dan de vorige keer? En hoe is het toch mogelijk dat Up woensdagochtend, ondanks alle hoge verwachtingen die we hadden, nóg beter was dan iemand voor mogelijk had gehouden?
Wanneer zijn vrouw Ellie overlijdt, besluit de 78-jarige Carl Frederickson zijn belofte aan haar na te komen om de binnenlanden van Zuid-Amerika te gaan verkennen. Om deze droom waar te maken, bindt hij miljoenen ballonnen aan zijn huis vast en stijgt op. In de lucht ontdekt de grijze avonturier echter dat zijn buurjongetje Russell stiekem is meegereisd.
Het verhaal van Pixar is bekend: aan elk script wordt meer dan drie jaar lang gewerkt tot het perfect is. Ook in het geval van Up levert dit een film op die nu al tot het beste kan worden gerekend dat dit jaar wordt uitgebracht. Niet alleen visueel, maar ook inhoudelijk treft elke vondst doel: van het nu al iconisch te noemen beeld van het huis aan de ballonnen tot de pratende honden waar Carl en Russell in de jungle tegenaan lopen.
Elke keer maakt het verhaal weer nét een andere bocht dan je verwacht; elke grap is zorgvuldig getimed en dusdanig knap uitgewerkt dat de film geen moment voorspelbaar wordt. En terloops snijdt de film op subtiele wijze weer diverse grote thema's des levens aan - hoewel de makers claimen dat dat soort diepere lagen nooit bewust in Pixarfilms worden gestopt.
Het enige nadeel aan de film is dat Nederland nog een half jaar op het wonderschone Up moet wachten: de nieuwe Pixar draait vanaf 8 oktober pas in de Nederlandse bioscopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten