maandag 1 februari 2010

Docentenstencil

Docenthandleiding

Dit is een docentenhandleiding voor de film Madagascar. Hierbij gaat u in de slag met de film op verschillende manieren. Het is natuurlijk altijd leuk om een film te kijken in de klas, maar de kinderen leren ook op een andere manier naar een film te kijken en te luisteren. Hieronder staat per les kort beschreven wat de bedoeling is. Eerst een korte achtergrond informatie over de film Madagascar.

De film:
De film gaat over een koppel dieren in de dierentuin midden in New York. Marly (de zebra) droomt ervan om in het wild te gaan leven en zou willen weten wat er buiten de dierentuin is. Hij besluit op pad te gaan. Als zijn vrienden (Alex -> de leeuw, Gloria -> het nijlpaard en Melman -> de giraf) er achter komen dat hij weg is, besluiten ze om hem achter na te gaan. Ze vinden hem op het station waar ze worden verdoofd. Wanneer ze wakker worden zitten ze in dozen. Deze vallen van het schip af en ze komen terecht op Madagascar. Marly heeft het naar zijn zin, maar de rest wil graag naar huis. Dit gaan ze dan ook proberen.

Les 1:
In deze les gaat u met de kinderen de PowerPoint bekijken. Hierin komt informatie over de film naar voren, maar ook bijvoorbeeld wat Madagascar in het echt is. Het uiteindelijke doel van de les is om interesse van kinderen opwekken voor de film.

Les 2:
Deze les heet de kijkwijzer. U gaat de hele film met de kinderen kijken. Geef hierbij ook aan dat de kinderen ook naar camerastand moeten kijken. Ook zit er een verhaal in de film, vraag aan de kinderen of ze hier op willen letten en vraag aan het eind wie het verhaal weet.
Nadat u de film heeft bekeken kunt u aan de slag met het werkblad: Kijkwijzer.

Les 3:
(les 1, praktijkdeel) Deze les is een dramales. U gaat aan de slag met dieren uitbeelden. De dieren worden uitgebeeld op de manier hoe ze zich in de film gedragen, maar ook op de manier hoe ze zich in het wild zouden gedragen.

Les 4:
(les 2, praktijkdeel) In deze les gaan de kinderen aan de slag met het liedje in de film. De kinderen bekijken de clip bij deze clip en gaan vervolgens een deel oefenen van het liedje. Elk kind krijgt een personage uit de film.

Les 5:
Dit is een vergelijkend onderzoek die de kinderen gaan uitvoeren. De kinderen gaan in groepjes van 2 aan de slag met een gekozen personage. Dit kan Marly, Alex, Gloria, Melman zijn, maar ook de pinguïns en de Maki’s (de aapjes) kunnen gekozen worden. Ze gaan kijken naar karaktertrekken die de personages in de film hebben. Daarna gaan ze kijken hoe deze dieren in het wild leven en waar ze leven. Hier maken ze een verslag van of een muurkrant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten